vrijdag 1 maart 2013

Een huisje voor iedereen!


                              We beluisteren het verhaal "Kleine muis zoekt een huis."
Juf Els speelde het verhaaltje na in een poppenspel. De kleuters luisterden geboeid .













We leren een lied:

Ik heb een huis met muren en deuren en in dat huis kan van alles gebeuren!

Pannen op het vuur, roeren maar, roeren maar!
Pannen op het vuur, het eten is klaar!

Ik heb een huis met muren en deuren en in dat huis kan van alles gebeuren!

Water in het bad, schrobben maar, schrobben maar!
Water in het bad en shampoo in mijn haar!

Ik heb een huis met muren en deuren en in dat huis kan van alles gebeuren!

De tafel staat gedekt,eten maar, eten maar!
De tafel staat gedekt, frietjes met tartaar.


De kleuters zingen uit volle borst mee en doen de bewegingen goed mee terwijl het lied wordt gezongen. We nemen een kijkje in de verschillende kamers van ons huis. Als we de badkamer bekijken doen we schrijfdans met scheerschuim. Dit op het lied van hierboven.

roeren maar, roeren maar ....

 





water in het bad, spatten maar, spatten maar ...
en plezier dat ze hebben onze sloebers ...



we experimenteren er op los ...

 

Nog in de badkamer : 
Jules in bad!
 


 
 


 








Lied aanleren:

Kleertjes uit, 
draai maar aan de knop, 
alle druppels,
 spatten op mijn kop.
Ik knijp mijn neusje stevig dicht, 
wat een gek gezicht!

We gaan poppen wassen zoals echte mama's en papa's met hun baby's doen!




                                                                 


                         








Ondertussen in de keuken van Kareltje Kookpot ....
We beluisteren een mooi verhaal aan de hand van prenten. Nadien doen we een huishoudelijke activiteit. We maken brooddeeg.


Kareltje Kookpot is erg fier op zijn mooie keuken!
Hij houdt het altijd héél netjes in zijn keuken.
Vandaag is hij jarig en wl hij lekker koken voor zijn vrienden.
Eerst boodschappen doen ...
Maar ondertussen komen vriendjes haas
en muis in Karels huis.
Ze willen een taart bakken voor zijn verjaardag.


Ze maken er een boeltje van. Ze morsen melk, blazen in de bloem en zeggen steeds ... dit ruimen we straks wel op ...

Terwijl de taart in de oven staat ...
even rusten,
We ruimen later wel op !





ondertussen komt Kareltje thuis.
Wat is er hier gebeurd? 

Karel is erg verdrietig !





Ze ruimen alles samen op! En als alles is opgeruimd,
dan is de taart klaar om op te eten !

Mjammie! Smakelijk !

Brooddeeg maken !

Bloem


zout






                 Zou hij durven ... in de bloem blazen zoals haas en muis?
                                   Ja hoor! En lachen dat ze doen !



 Nu terug aan het werk ....


Water erbij en mengen ...

kneden maar ...








 


We verrijken onze hoekjes steeds in functie van het thema. Zo konden de kleuters deze week de priktechniek oefenen. We prikken de ramen en de deur uit.
 


                                                                         
 


Deurtje open, deurtje dicht.
Kijk eens wie er achter zit!

 

 Met de cuisinaire staafjes leggen de kleuters een huisje met ramen en een deur.

 











We boetseren aan de hand van een boetseerkaart een huisje. 
We rollen worstjes en stellen zo een huisje samen. 
Dit lijkt voor ons zo eenvoudig ... 







Ook in de zandtafel staan er huisjes gemaakt van koekendoosjes. 
De kleuters kunnen nIet alleen het zand manipuleren maar 
hun fantasiespel komt ook op gang tijdens dit spel in de zandtafel.




 




 








In de blokkenhoek gaan we met verschillende soorten constructiemateriaal aan de slag.
Als echte Bob de Bouwers bouwen onze kleine vriendjes huisjes bij de vleet.





 

 


 
 
In de creahoek stempelden we met sponsjes de bakstenen van ons huisje, kleurden we met potlood het dak en kleefden we vormen in ons huis die dienden als deur , raam of garage.



Voor de oudsten hadden we ook een knip- en plakhoekje. De kleuters konden strookjes papier knippen en meten . Geconcentreerde kleuters die prachtig werk leverden. 

 

 



 


 

Ook in de puzzelhoek maakten de kleuters leuke puzzels ifv het thema huizen. 
In verschillende gradaties ( 4- 6- 9-12 of meer stuks).




 


 

 


Taalhoekje: 
Deurtje open, deurtje dicht kijk eens wie er achter zit ...
Deurtje open, deurtje dicht, kijk eens wie is dit?

De peuters en kleuters verwoorden wie er achter de deurtjes in de huisjes zitten.
De symbolen van onze kleuters zitten in het huisje verstopt. 
De kls. verwoorden welk symbool het is en van wie het is.


Wiskundige initiatie aan de hand van een doeliedje:

Kleuren noemen.
Rode, gele, groene,
deze steen is rood,
deze steen is blauw.
't is niet te geloven dat weten jullie gauw!

Huizen bouwen.
Rode, gele, blauwe,
deze steen is groen,
deze steen is rood.
't is niet te geloven wat worden jullie groot!

De kleuters leren de kleur van de bouwstenen te benoemen en te sorteren per gekleurd huisje.
Voor sommige kleuters is dit gemakkelijk voor anderen vergt dit nog wat oefening.












Jules kwam eens kijken naar de bouwwerken van de kleuters. Welk huis is grootst ? Welk huis is het kleinste?


Ziezo, ons leuke thema zit er op! Volgende week weer wat nieuws.
Volgende week is het jeugdboekenweek.
Aan de hand van een leuk boek zullen we ons thema voor komende week uitwerken.
We zetten hierbij ons jaarthema nog eens extra in de spotlights!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten